
Peter Schinkel: waarom wij 1.1M+ bedrijfswebsites volgen
Laatst bijgewerkt op 12 september 2023.
Peter Schinkel, Technisch Directeur bij Bedrijfsdata.nl, houdt dagelijks meer dan een miljoen bedrijfswebsites in de gaten. Van content tot techniek; er is niets waar hij geen zicht op heeft. En dat al 25 jaar lang. Waarom begin je aan zoiets? En wat levert het op? Hij vertelt het je in dit artikel.
De beste bedrijfsdata
“De beste bedrijfsdatabase is betrouwbaarder en completer dan alle anderen. In die volgorde, want als je niet blind op data kan vertrouwen maakt het weinig uit hoeveel je er van hebt. Al sinds ik (eind jaren 90, red.) begon, stond dit gegeven als een paal boven water. Toch lijkt de oplossing van destijds op geen enkele manier op die van vandaag.”
“In de vroege jaren was het voornaamste doel zo veel mogelijk informatiebronnen aan te sluiten. Bijna alles wat online gebeurde was onbetrouwbaar, dus “validatie” was voornamelijk een kwestie van kansberekening. Dat veranderde toen serieuzere organisaties het online domein betraden. Massa maakte plaats voor reputatie en de kwaliteit van onze database ging met grote sprongen vooruit.”
“Toch was er nog een wereld te winnen. We haalde data namelijk nog steeds niet op bij de bron (bij bedrijven zélf, red.). Daarom wisten we nog steeds niet 100% zeker dat een datapunt klopte en kon het maanden duren voor veranderingen zichtbaar werden.”
“Dat veranderde toen ik in 2017 het stokje overdroeg bij Wakibi (een NGO, red.). Iedere serieuze ondernemer was inmiddels online actief en ik had eindelijk de tijd om hier wat mee te doen.”
Accuratesse & verrijking
“De stap van enkele tientallen bronnen naar meer dan een miljoen bedrijfswebsites nam interessante uitdagingen met zich mee. In theorie schaalt software meestal prima, maar in de praktijk gaat het nooit zo soepel als je wil.”
“Maar het resultaat was direct zichtbaar. De bergen data die we binnenhaalde zorgde voor talloze wijzigingen in onze database. Dat hadden we ook wel verwacht; bedrijven updaten namelijk eerst hun eigen website vóór ze wijzigingen elders bekend maken. Toch was het fantastisch om te zien.”
“Naast de verbeteringen in bestaande datapunten (adressen, telefoonnummers, etc.), haalde we ook veel nieuwe informatie binnen. Zo weten we sinds deze stap is gemaakt bijvoorbeeld precies welk CMS een bedrijf gebruikt. En of ze Microsoft365 of Google Workplace gebruiken.”
De “Holy Grail” voor dataselectie
“Maar er was nóg een groot voordeel. Naast bedrijfsinformatie, registreerden we namelijk ook hoe bedrijven hun eigen product- en dienstverlening presenteerde. Door deze informatie (website content, red.) doorzoekbaar te maken, zijn we in staat haarscherpe datasets uit onze database te trekken.”
“Zo weten we bijvoorbeeld precies welke 838 bedrijven op hun website aangeven actief te zijn in “B2B marketing”. Of welke 3.059 partijen online informatie verschaffen over hun beleggingsfonds. Voor zover ik weet is er in Nederland nog steeds geen enkele aanbieder die dat kan.”